Kandidatupplevelsen påverkar din affär
Att skapa positiva kandidatupplevelser kräver inte särskilt stora insatser men vinsten kan bli stor! Den upplevelse du skapar hos kandidater påverkar inte bara din förmåga att rekrytera vid ett specifikt tillfälle, det påverkar även ditt affärsmässiga resultat. Kandidater är konsumenter av ditt arbetsgivarvarumärke och kandidatupplevelsen påverkar deras köpbeteende. 76% av dem som har fått en positiv kandidatupplevelse kan tänka sig att köpa varor/tjänster av organisationen, oavsett om de fick jobbet eller inte.
I en vanlig rekryteringsprocess kommer de flesta kandidater inte till intervju men de kommer ändå att tycka något om ditt Employer Brand. Exempelvis svarar 69% av kandidater i Sverige att de inte kommer att köpa mer av en organisation där de fått en negativ jobbsökarupplevelse. Hur upplever kandidaterna er ansökningsprocess? Kan de tänka sig att söka igen eller avrekommenderar de till och med sina vänner att söka sig till er? Vi kan hjälpa till att förbättra er kandidatupplevelse och ge er verktygen att arbeta med Inbound Recruitment på riktigt.