Cookie Preferences

We use cookies to provide a better user experience and personalised service. By consenting to the use of cookies, we can develop an even better service and will be able to provide content that is interesting to you. You are in control of your cookie preferences, and you may change them at any time. Read more about our cookies.

Skip to content

Rekrytering inom ekonomi

Vi är experter på att attrahera och rekrytera din nästa drömmedarbetare inom ekonomi. Vi skapar anpassade rekryteringslösningar efter dina behov så att du kan fokusera på rätt saker.

Är du i snabbt behov av ekonomer? Kontakta oss på 08-505 128 31

Rekrytering inom ekonomi utifrån dina behov

Rekrytering inom ekonomi kan vara både svårt och tidsödande. Genom att anlita en specialist kan du snabbare och enklare hitta rätt person med rätt kompetens som passar just din verksamhet. På Eqonomy har vi erfarenhet av att attrahera chefer och specialister inom ekonomi. Här möts kandidater och arbetsgivare i både det personliga och professionella när vi hjälper dig att hitta den eller de personer som kan lösa ditt företags affärsbehov inom ekonomi.

Axplock av roller vi arbetar med

Vi hjälper dig med hela eller delar av rekryteringen

Att attrahera och rekrytera specialister och chefer inom ekonomiområdet är något vi har lång erfarenhet av. Vi brinner för att hitta rätt ny utmaning för våra kandidater i lika hög utsträckning som vi snabbt och effektivt vill hjälpa våra uppdragsgivare att lösa sina resursbehov.

Vi är lyhörda och genuint intresserade av att hjälpa människor hitta sitt nästa drömjobb. Genom högt engagemang och specialistkunskap vet vi vad som krävs för att identifiera och attrahera rätt medarbetare. Vi ser till att du som uppdragsgivare får rätt matchning av kandidater som kan hjälpa dig – inte bara idag utan även när företaget utvecklas i framtiden. När du anlitar oss får du tillgång till ett väl upparbetat nätverk såväl som engagerade och specialiserade konsulter som gör att du snabbt och enkelt kan få rätt person på plats.

Så här kan en rekrytering gå till

Uppstart

VI börjar med ett uppstartsmöte där vi diskuterar samarbetet och sätter förutsättningarna.

Här lär vi känna er

I det här steget landar vi tillsammans i en kravprofil där vi lägger stort fokus på lära känna dig och er organisation samt riktigt grotta ner oss i rollen.

Det är nu det händer!

Med kvalitativa urvalsfrågor, tester, search och korta telefonintervjuer tar vi fram de kandidater som vi anser bäst för rollen.

Djupgående intervjuer

Nu är det dags att lära känna kandidaterna på riktigt. Genom kompetensbaserade intervjuer tar vi reda på hur kandidaten matchar rollen och dess utmaningar.

Dags att träffa några ekonomer

Nu är det dags för dig att träffa guldkornen och välja ut vilka du vill gå vidare med.

Kvalitetscheck

På Eqonomy genomför vi självklart referenstagningar och vid förfrågan bakgrundskontroller.

Dags att fira!

Det är nu du signar din nya ekonom.

Räkna med uppföljning!

Vi genomför två uppföljningar med både dig och din nya medarbetare för att säkerställa att allt går som det ska.

Vilken del av rekryteringen vill du ha hjälp med?

Start Up

Borde du startat rekryteringen förra veckan? Är du osäker på vad du och teamet behöver för kollega? Med Start Up får du hjälp med annonsskrivandet och kan ta del av vårt nätverk av kvalificerade ekonomer.

First Opinion

Mängder av ansökningar kan ses som ett lyxproblem. Men ibland är det svårt att veta hur man ska prioritera. Med en First Opinion hjälper vi dig att sortera under den tidskrävande första delen av urvalet.

Second Opinion

Driver du rekryteringsprocessen själv och tvingas välja mellan två superkandidater? Oroa dig inte. Vi hjälper dig med den sista och avgörande fasen av rekryteringen med ett par extra erfarna ögon.

Tillsammans hittar vi rätt medarbetare inom ekonomi till ditt företag

Som uppdragsgivare har du möjligheten att välja mellan ett utbud av kandidater som vi identifierat utifrån din kravprofil. Vi tar alltid två referenser på slutkandidaterna, varav en är från tidigare chef. När vi kommit överens och skrivit avtal följer vi upp processen med både dig och din nya medarbetare för att säkerställa att allt fungerar bra. Skulle något mot förmodan kännas fel har du alltid en garantiperiod på sex månader.

Vi har nog världens bästa kunder!

Vi har över 1 200 nöjda kunder. Våra kunder betyder mycket för oss och vi är stolta över den skillnad som vi får göra ute på våra uppdrag. Läs vad våra kunder tycker och tänker!

Teamet på Eqonomy började med att lära känna mig som chef, vår organisation och kultur genom noggrann research. Det, tillsammans med en bred kompetens inom ekonomi, har varit en framgångsfaktor och anledningen till att vi anlitar Wise för våra rekryteringar och konsultbehov

Veronica Ohlsson Bilia

Åsa löste rekryteringen väldigt professionellt. Det kändes som att hon förstod snabbt vad vi sökte. Vi diskuterade lite och hon fångade snabbt upp vilken profil vi sökte, både kompetens- och erfarenhetsmässigt, men även personen i sig

Mathias Heidorn Nobina Sverige

Jag uppskattade processen väldigt mycket och alla fick känna sig delaktiga. Det känns skönt och tryggt att gå via en byrå – ni skötte det väldigt bra

Katarina Gunsell Hjärt-Lungfonden

Din nästa drömrekrytering börjar här!

Hör av dig till oss när du vill hitta nästa drömkollega!

Bli inspirerad!

Ta del av mer inspiration
Success Story

Kan man göra en träffsäker rekrytering under tidspress?

Under 2021 befann sig ekonomiavdelningen på Envac i en expansionsfas och behövde på kort tid hitta kompetent personal som passade in i laget. Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac, valde att ta hjälp av Eqonomy och Lisa Kayser.
Blogg

Hur kan automatisering och digitalisering göra ekonomer mindre stressade?

Vi lever i teknikens guldålder med ny AI-intelligens som implementeras för att underlätta våra liv. Även ekonomers arbetsliv underlättas av att systemen i allt större utsträckning tänker själva.
Blogg

Stressade medarbetare? Det här krävs av dig som ekonomichef

Hållbart betyder att någonting ska vara tillräckligt stadigt för att stå emot påfrestningar. Ett hållbart företag börjar med hållbara medarbetare.
Blogg

Viktiga kompetenser när ekonomiavdelningens roll förändras

När ekonomiavdelnings roll i organisationen går från traditionell ekonomistyrning till modern verksamhetsstyrning, förändras också kraven på kompetenser och förmågor. Från att i många fall ha varit en undanskymd funktion som till stor del rapporterar historisk data, går ekonomiavdelningen mot att allt mer framåtlutat driva affärsvärde. Funktionen förväntas blir både effektivare och mer strategisk, med tyngdpunkt på att förse verksamheten med ännu bättre stöd i att planera, följa upp och utveckla.
Blogg

Ekonomikonsulter är det nya svarta

Det finns en trend i att de riktigt stora organisationerna blir allt färre och i att små- och medelstora organisationer gärna vill skala ner och effektivisera stödfunktioner som ekonomi. Företagen behöver dock fortfarande hjälp och det är här ekonomikonsulten har en viktig roll framåt.
Blogg

Hur har pandemin påverkat ekonomiavdelningens arbete?

Pandemin drev snabbt och skoningslöst fram förändringar i företagens arbetssätt och det blev tydligt att förmågan till anpassning och utveckling i en orolig omvärld är kritisk för framgång. Hur tar vi det med oss framåt och vilka förändringar blir bestående i ekonomiavdelningens sätt att arbeta?
Blogg

Del 1: Hur kan kan ekonomiavdelningens arbete bli mer hållbart?

Högt arbetstempo, uppradade deadlines, ökade krav på tillgänglighet och samtidiga förväntningar på framåtlutat arbete med effektivisering och digitalisering sliter på många ekonomiavdelningar. Ekonomer spelar en viktig roll i samhället, men allt mer tyder på att hållbarheten och ohälsan försämras. För att du som ekonom ska hålla genom hela arbetslivet behöver vi tillsammans arbeta för att vända den trenden. Hur kan vi skapa en mer hållbar arbetssituation, som förbättrar både leveransen och arbetsglädjen?
Blogg

Del 2: Hur kan kan ekonomiavdelningens arbete bli mer hållbart?

Arbetssituationen för ekonomer kan vara påfrestande och på sikt riskera att leda till försämrad hållbarhet och påverkan på hälsan. För att du som ekonom ska hålla genom hela arbetslivet behöver vi tillsammans arbeta för att vända den trenden. Hur kan vi skapa en mer hållbar arbetssituation, som förbättrar både leveransen och arbetsglädjen? I del 1 av den här artikelserien fokuserade vi på tydlighet kring mål, ansvar och tillgänglighet samt på hur mindre justeringar i arbetsflöden kan minska frustration och eliminera energitjuvar.
Success Story

Skräddarsydd rekryteringsutbildning

GastroMerit erbjuder branschutbildningar för personer verksamma inom restaurang. Efter flertalet förfrågningar från branschen om att hålla en rekryteringsutbildning bestämde man sig för att erbjuda en kurs inom området rekrytering. Läs mer om hur GastroMerit och Rekryteringsskolan samarbetade för att ta fram en helt ny typ av skräddarsydd rekryteringsutbildning för branschen. 
Success Story

Rekrytering av redovisningsekonom till Sveriges Författarförbund

Högtryck i organisationen med många pågående rekryteringar och en minskad Går det att hitta en strukturerad ekonom som trivs i en kreativ författarmiljö? Vad blir viktigt att fokusera på i en rekrytering av redovisningsekonom när en lång önskelista möter en snäv tidsplan? Det var frågeställningar som EQonomy och Sveriges Författarförbund arbetade med i jakten på en ny medarbetare till ekonomiavdelningen.
Success Story

Coca Cola – Att hyra en rekryteringskonsult

Högtryck i organisationen med många pågående rekryteringar och en minskad personalstyrka bland rekryterarna. Det scenariot stod Coca-Cola inför hösten 2016. För att stötta upp verksamheten under en period och inte riskera några avbrott i pågående rekryteringar valde Coca-Cola att hyra in en rekryteringskonsult.
Success Story

Att välja rätt utifrån värderingar

”Våra värderingar är mer av en ryggmärgsfunktion, eller kanske till och med instinkter. Vi har valt att inte göra det varken svårare eller lättare än så. Men vi kräver att alla som arbetar hos oss ställer sig bakom dem. Helhjärtat, och fullt ut.”Så står det skrivet på teknikkonsultfirman Berotecs hemsida och det går inte att ta miste på vikten av gemensamma värderingar, när vi träffar Urban Gjers, medgrundare till Berotec.
Success Story

Träffsäkert i rekrytering av Business Analyst till Nobina

”Det var en snabb process där vi gick från första möte till en signad kandidat på bara två månader. Vi fick dessutom in en kandidat som vi är mycket nöjda med. Även efter att rekryteringen var klar har Åsa haft fortsatt återkoppling och uppföljning vilket vi uppskattar.” Det säger Mathias Heidorn på Nobina Sverige, som tog hjälp av EQonomy med en ersättningsrekrytering av en Business Analyst.
Success Story

Nordic Guarantee fick ett brådskande behov av tre redovisningsekonomer

Sveriges Veterinärförbund är en ideell, facklig intresseförening med syfte att främja Nordic Guarantee är experter på garantier till det nordiska näringslivet och har som ambition att erbjuda garantier inom alla de områden som deras kunder har behov av att täcka. Som många gånger i livet händer allt på samma gång. Så blev det även för Nordic Guarantee när tre kollegor oberoende av varandra slutade i sina roller inom ett kort tidsspann.
Success Story

Fingertoppskänsla och personkännedom

Sveriges Veterinärförbund är en ideell, facklig intresseförening med syfte att främja och bemöta veterinärrelaterade frågor och intressen. Organisationen har ett kansli med 14 anställda och behövde rekrytera en ny kansli-/ekonomichef.  Rollen är av stor vikt för företaget och det var därför mycket viktigt att hitta rätt person med rätt egenskaper och rätt kompetens, berättar förbundsordförande Marja Tullberg.
Success Story

Löpande rekryteringar i takt med tillväxt – ExOpen

ExOpen är ett väletablerat företag på marknaden som utvecklar och säljer budget-, prognos- och rapporteringslösningar. Företaget grundades för över 20 år sedan och är idag 40 anställda som hjälper svenska företag, framförallt ekonomiavdelningar, med deras budgetprocess och rapporteringsverktyg.
Success Story

Junior redovisningsekonom Hjärt-Lungfonden

Hjärt-Lungfonden är en ideell förening som grundades 1904. Sedan starten har man blivit 36 anställda och gått från att vara en kulturell förning till att bli en professionell verksamhet. Fonden samlar in och delar ut pengar till forskning inom hjärt-, kärl- och lungsjukdomar, vilket idag är den största dödsorsaken globalt.
Success Story

Nytt behov av en HR-controller till Ahlsell

Ahlsell är en stor arbetsgivare som lägger ned mycket resurser och engagemang i resan mot att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Eva Blomqvist, Lönechef på Ahlsell, såg tillsammans med sina kollegor på HR ett behov av en HR Controller och tog beslutet att de behövde rekrytera. De funderade över kravprofilen och landade i att det var en person med ekonomisk bakgrund och med god analytisk förmåga som de behövde. Eva hade tidigare samarbetat med Wise Professionals och hade en etablerad kontakt. Nu fick hon träffa Åsa Schramm, Senior Rekryteringskonsult på EQonomy.
Blogg

Hur bygger man en stark kultur?

I ett tidigare inlägg har vi skrivit om att 25% av nyanställda väljer att lämna sitt jobb inom de två första månaderna samt att företag med en tydlig strategi för Talent Management har hela 87% bättre möjlighet att ”hire the best people”. Det blir alltmer tydligt att arbetet inom Employer Branding behöver fokusera på att bygga en stark företagskultur. Lyckas man med det har man allt att vinna.
Blogg

Ska vi göra slut nu?

Visste du att under ett år funderar 1.8 miljoner anställda i Sverige på att byta arbetsplats? 1.1 miljoner av alla dessa gör slag i saken och faktiskt gör det. Detta enligt siffror från Trygghetsrådet. Enligt psykologen Filippa Johansson på företaget Cubiks sker ett arbetsbyte oftare under perioder som innehåller naturliga avbrott, tillexempel runt jul, under sommarsemestern eller under en föräldraledighet.
Ta del av mer inspiration