Customer case – Envac
Kan man göra en träffsäker rekrytering under tidspress?
Bakgrund
Envac är ett av de mest innovativa företagen inom den globala industrin för automatiserad insamling av avfall. Med visionen att skapa smartare städer, förbättra livskvalitén idag och lämna en grönare planet för kommande generationer. Under 2021 befann sig ekonomiavdelningen på Envac i en expansionsfas och behövde på kort tid hitta kompetent personal som passade in i laget. Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac, valde att ta hjälp av Eqonomy och Lisa Kayser.
Baserat på Envacs utmaning och akuta behov kom Lisa och Per-Anders fram till att den perfekta lösningen: en initial konsultlösning med chans till direkt rekrytering efter 8 månader. På så sätt kunde en resurs vara på plats så snabbt som möjligt.
”Jag har tidigare använt många olika byråer med olika resultat. I detta fall var tidsaspekten extra viktig och vi hade inte tid att hamna fel. Därför valde jag att vända mig till er på Eqonomy som jag varit väldigt nöjd med vid tidigare tillfällen.”
Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac
Kundens förväntningar på en rekryteringspartner
- Djup förståelse för vår verksamhets behov.
- Tydlig kommunikation och transparens under processens gång.
- Snabbt agerande och förmågan att hitta passande kandidater.
Vi ställde några frågor till Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac
2 snabba frågor om utmaningarna
Vad var er största utmaning och varför valde ni att ta hjälp av extern byrå?
Utmaningen vi stod inför var att på kort tid hitta kompetent personal som dessutom passade in i vårt lag.
Hur gick det till när ni gjorde valet av extern byrå?
Jag har alltid kontakt med olika rekryteringsbyråer och har tidigare använt flertalet byråer med olika framgång. Men eftersom vi inte hade tid eller möjlighet att hamna fel med rekryteringen den här gången så vände jag mig till er på Eqonomy som jag varit väldigt nöjd med vid tidigare tillfällen. Det är en stor utmaning att hitta rätt person som passar in i det lag man redan byggt på kort tid. Därför tyckte jag det var en bra lösning som vi kom fram till, att först ta in en konsult för att säkerställa att det rätt person på rätt plats för att därefter ha möjlighet att anställa personen framöver.
2 snabba frågor om upplevelsen
Vad är viktigt för dig under en rekryteringsprocess med en extern partner?
Jag tycker det är avgörande att partnern har förståelse för våra behov, en tydlig kommunikation och transparens samt snabbt agerande och förmågan att hitta passande kandidater. I jämförelse med andra byråer är Eqonomy väldigt professionella och har förmågan att snabbt hitta passande kandidater. Vi blir professionellt bemötta och får våra behov tillgodosedda på ett effektivt sätt.
Vad har samarbetet med Eqonomy lett till?
Vi har fått in skräddarsydda kandidater på väldigt kort tid som kunnat leverera och utvecklas över tid tillsammans med oss.
Resultatet då?
Vad har kunden sett för resultat?
“Lisa hjälpte oss att hitta rätt pusselbit väldigt snabbt. För oss var det en fördel att ta in en konsult först, men vi trivdes så bra med Iryna att vi sedan valde att anställa henne hos oss. Konsulterna som Eqonomy har hjälpt oss hitta har gjort oss mer effektiva och bidragit till att höja kvaliteten på vår avdelning.” Säger Per-Anders.
Ur konsultens perspektiv:
Intervju med Iryna Shevchuk
”Jag är så tacksam till Lisa att hon gav mig den här chansen och såg potentialen i mig. Jag hade många intervjuer, Lisa var den som verkligen såg något i mig och det är jag mycket tacksam för.”
Det berättar Iryna Shevchuk när vi träffades för några veckor sedan för att prata om hennes tid som konsult hos Eqonomy. Iryna kom i kontakt med Eqonomy och Lisa Kayser via LinkedIn.
”Vi fick kontakt och bokade ett möte, det gick mycket snabbt och var professionellt. Under intervjun ställde Lisa flera frågor om mig och min familj och min bakgrund. Jag förstod efter när Lisa återkom med flera förslag på roller att hon verkligen ville lära känna mig som person. Hon tog reda på mina drivkrafter, styrkor och svagheter och hittade därefter den perfekta arbetsplatsen för mig.”
Det perfekta första konsultuppdraget för Iryna blev som ekonomiassistent hos Envac där Iryna snabbt visade framfötterna i rollen och utvecklades med stormsteg. Hennes drivkraft att ständigt lära och utvecklas resulterade i att Envac efter åtta månader valde att anställa Iryna. Iryna tog även möjligheten att utvecklas inom andra områden så som lön och HR, något hon visade sig ha både intresse och fallenhet för. Idag jobbar Iryna som HR- och Accountant Assistant.
Rekrytering är ett hantverk
Att matcha rätt kompetens med rätt företag är ett hantverk, det är lite som att lägga ett pussel. Saknas en eller flera bitar är det svårt att se hela bilden. I dagsläget händer det otroligt mycket på marknaden och företagens behov av att hitta rätt person snabbt är stort. Vi på Eqonomy jobbar hela tiden med att ha våra talanger redo så att vi kan hjälpa företag med det de behöver – i rätt tid. Söker du en ny stjärna till ditt team? Tveka inte att höra av dig till oss!
Hör av dig om du har liknande behov i din verksamhet
I mitt arbete får jag möjligheten att bygga relationer och skapa kontaktnät genom intressanta möten och givande kundsamarbeten. Något av det roligaste i mitt jobb är att matcha rätt person för rätt uppdrag och att sedan följa den personen, samt finnas där som ett bollplank på vägen för både konsult och uppdragsgivare.
Hälsningar Lisa Kayser