Cookie Preferences

We use cookies to provide a better user experience and personalised service. By consenting to the use of cookies, we can develop an even better service and will be able to provide content that is interesting to you. You are in control of your cookie preferences, and you may change them at any time. Read more about our cookies.

Skip to content

Customer case – Envac

Kan man göra en träffsäker rekrytering under tidspress?

Bakgrund

Envac är ett av de mest innovativa företagen inom den globala industrin för automatiserad insamling av avfall. Med visionen att skapa smartare städer, förbättra livskvalitén idag och lämna en grönare planet för kommande generationer. Under 2021 befann sig ekonomiavdelningen på Envac i en expansionsfas och behövde på kort tid hitta kompetent personal som passade in i laget. Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac, valde att ta hjälp av Eqonomy och Lisa Kayser.

Baserat på Envacs utmaning och akuta behov kom Lisa och Per-Anders fram till att den perfekta lösningen: en initial konsultlösning med chans till direkt rekrytering efter 8 månader. På så sätt kunde en resurs vara på plats så snabbt som möjligt.

”Jag har tidigare använt många olika byråer med olika resultat. I detta fall var tidsaspekten extra viktig och vi hade inte tid att hamna fel. Därför valde jag att vända mig till er på Eqonomy som jag varit väldigt nöjd med vid tidigare tillfällen.”

Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac

Kundens förväntningar på en rekryteringspartner

  • Djup förståelse för vår verksamhets behov.
  • Tydlig kommunikation och transparens under processens gång.
  • Snabbt agerande och förmågan att hitta passande kandidater.

Vi ställde några frågor till Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac

2 snabba frågor om utmaningarna

Vad var er största utmaning och varför valde ni att ta hjälp av extern byrå?
Utmaningen vi stod inför var att på kort tid hitta kompetent personal som dessutom passade in i vårt lag.

Hur gick det till när ni gjorde valet av extern byrå?
Jag har alltid kontakt med olika rekryteringsbyråer och har tidigare använt flertalet byråer med olika framgång. Men eftersom vi inte hade tid eller möjlighet att hamna fel med rekryteringen den här gången så vände jag mig till er på Eqonomy som jag varit väldigt nöjd med vid tidigare tillfällen. Det är en stor utmaning att hitta rätt person som passar in i det lag man redan byggt på kort tid. Därför tyckte jag det var en bra lösning som vi kom fram till, att först ta in en konsult för att säkerställa att det rätt person på rätt plats för att därefter ha möjlighet att anställa personen framöver.

2 snabba frågor om upplevelsen

Vad är viktigt för dig under en rekryteringsprocess med en extern partner?
Jag tycker det är avgörande att partnern har förståelse för våra behov, en tydlig kommunikation och transparens samt snabbt agerande och förmågan att hitta passande kandidater. I jämförelse med andra byråer är Eqonomy väldigt professionella och har förmågan att snabbt hitta passande kandidater. Vi blir professionellt bemötta och får våra behov tillgodosedda på ett effektivt sätt.

Vad har samarbetet med Eqonomy lett till?
Vi har fått in skräddarsydda kandidater på väldigt kort tid som kunnat leverera och utvecklas över tid tillsammans med oss.

Resultatet då?

Vad har kunden sett för resultat? 

“Lisa hjälpte oss att hitta rätt pusselbit väldigt snabbt. För oss var det en fördel att ta in en konsult först, men vi trivdes så bra med Iryna att vi sedan valde att anställa henne hos oss. Konsulterna som Eqonomy har hjälpt oss hitta har gjort oss mer effektiva och bidragit till att höja kvaliteten på vår avdelning.” Säger Per-Anders.

Ur konsultens perspektiv:

Intervju med Iryna Shevchuk

“Jag är så tacksam till Lisa att hon gav mig den här chansen och såg potentialen i mig. Jag hade många intervjuer, Lisa var den som verkligen såg något i mig och det är jag mycket tacksam för.”

Det berättar Iryna Shevchuk när vi träffades för några veckor sedan för att prata om hennes tid som konsult hos Eqonomy. Iryna kom i kontakt med Eqonomy och Lisa Kayser via LinkedIn. 

“Vi fick kontakt och bokade ett möte, det gick mycket snabbt och var professionellt. Under intervjun ställde Lisa flera frågor om mig och min familj och min bakgrund. Jag förstod efter när Lisa återkom med flera förslag på roller att hon verkligen ville lära känna mig som person. Hon tog reda på mina drivkrafter, styrkor och svagheter och hittade därefter den perfekta arbetsplatsen för mig.”

Det perfekta första konsultuppdraget för Iryna blev som ekonomiassistent hos Envac där Iryna snabbt visade framfötterna i rollen och utvecklades med stormsteg. Hennes drivkraft att ständigt lära och utvecklas resulterade i att Envac efter åtta månader valde att anställa Iryna. Iryna tog även möjligheten att utvecklas inom andra områden så som lön och HR, något hon visade sig ha både intresse och fallenhet för. Idag jobbar Iryna som HR- och Accountant Assistant.

Rekrytering är ett hantverk

Att matcha rätt kompetens med rätt företag är ett hantverk, det är lite som att lägga ett pussel. Saknas en eller flera bitar är det svårt att se hela bilden. I dagsläget händer det otroligt mycket på marknaden och företagens behov av att hitta rätt person snabbt är stort. Vi på Eqonomy jobbar hela tiden med att ha våra talanger redo så att vi kan hjälpa företag med det de behöver – i rätt tid. Söker du en ny stjärna till ditt team? Tveka inte att höra av dig till oss!

Hör av dig om du har liknande behov i din verksamhet

I mitt arbete får jag möjligheten att bygga relationer och skapa kontaktnät genom intressanta möten och givande kundsamarbeten. Något av det roligaste i mitt jobb är att matcha rätt person för rätt uppdrag och att sedan följa den personen, samt finnas där som ett bollplank på vägen för både konsult och uppdragsgivare.

Hälsningar Lisa Kayser

Inspiration

Ta del av mer inspiration
Success Story

Kan man göra en träffsäker rekrytering under tidspress?

Under 2021 befann sig ekonomiavdelningen på Envac i en expansionsfas och behövde på kort tid hitta kompetent personal som passade in i laget. Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac, valde att ta hjälp av Eqonomy och Lisa Kayser.
Blogg

Hur kan automatisering och digitalisering göra ekonomer mindre stressade?

Vi lever i teknikens guldålder med ny AI-intelligens som implementeras för att underlätta våra liv. Även ekonomers arbetsliv underlättas av att systemen i allt större utsträckning tänker själva.
Blogg

Stressade medarbetare? Det här krävs av dig som ekonomichef

Hållbart betyder att någonting ska vara tillräckligt stadigt för att stå emot påfrestningar. Ett hållbart företag börjar med hållbara medarbetare.
Blogg

Viktiga kompetenser när ekonomiavdelningens roll förändras

När ekonomiavdelnings roll i organisationen går från traditionell ekonomistyrning till modern verksamhetsstyrning, förändras också kraven på kompetenser och förmågor. Från att i många fall ha varit en undanskymd funktion som till stor del rapporterar historisk data, går ekonomiavdelningen mot att allt mer framåtlutat driva affärsvärde. Funktionen förväntas blir både effektivare och mer strategisk, med tyngdpunkt på att förse verksamheten med ännu bättre stöd i att planera, följa upp och utveckla.
Blogg

Ekonomikonsulter är det nya svarta

Det finns en trend i att de riktigt stora organisationerna blir allt färre och i att små- och medelstora organisationer gärna vill skala ner och effektivisera stödfunktioner som ekonomi. Företagen behöver dock fortfarande hjälp och det är här ekonomikonsulten har en viktig roll framåt.
Blogg

Hur har pandemin påverkat ekonomiavdelningens arbete?

Pandemin drev snabbt och skoningslöst fram förändringar i företagens arbetssätt och det blev tydligt att förmågan till anpassning och utveckling i en orolig omvärld är kritisk för framgång. Hur tar vi det med oss framåt och vilka förändringar blir bestående i ekonomiavdelningens sätt att arbeta?
Blogg

Del 1: Hur kan kan ekonomiavdelningens arbete bli mer hållbart?

Högt arbetstempo, uppradade deadlines, ökade krav på tillgänglighet och samtidiga förväntningar på framåtlutat arbete med effektivisering och digitalisering sliter på många ekonomiavdelningar. Ekonomer spelar en viktig roll i samhället, men allt mer tyder på att hållbarheten och ohälsan försämras. För att du som ekonom ska hålla genom hela arbetslivet behöver vi tillsammans arbeta för att vända den trenden. Hur kan vi skapa en mer hållbar arbetssituation, som förbättrar både leveransen och arbetsglädjen?
Blogg

Del 2: Hur kan kan ekonomiavdelningens arbete bli mer hållbart?

Arbetssituationen för ekonomer kan vara påfrestande och på sikt riskera att leda till försämrad hållbarhet och påverkan på hälsan. För att du som ekonom ska hålla genom hela arbetslivet behöver vi tillsammans arbeta för att vända den trenden. Hur kan vi skapa en mer hållbar arbetssituation, som förbättrar både leveransen och arbetsglädjen? I del 1 av den här artikelserien fokuserade vi på tydlighet kring mål, ansvar och tillgänglighet samt på hur mindre justeringar i arbetsflöden kan minska frustration och eliminera energitjuvar.
Success Story

Skräddarsydd rekryteringsutbildning

GastroMerit erbjuder branschutbildningar för personer verksamma inom restaurang. Efter flertalet förfrågningar från branschen om att hålla en rekryteringsutbildning bestämde man sig för att erbjuda en kurs inom området rekrytering. Läs mer om hur GastroMerit och Rekryteringsskolan samarbetade för att ta fram en helt ny typ av skräddarsydd rekryteringsutbildning för branschen. 
Success Story

Rekrytering av redovisningsekonom till Sveriges Författarförbund

Högtryck i organisationen med många pågående rekryteringar och en minskad Går det att hitta en strukturerad ekonom som trivs i en kreativ författarmiljö? Vad blir viktigt att fokusera på i en rekrytering av redovisningsekonom när en lång önskelista möter en snäv tidsplan? Det var frågeställningar som EQonomy och Sveriges Författarförbund arbetade med i jakten på en ny medarbetare till ekonomiavdelningen.
Success Story

Coca Cola – Att hyra en rekryteringskonsult

Högtryck i organisationen med många pågående rekryteringar och en minskad personalstyrka bland rekryterarna. Det scenariot stod Coca-Cola inför hösten 2016. För att stötta upp verksamheten under en period och inte riskera några avbrott i pågående rekryteringar valde Coca-Cola att hyra in en rekryteringskonsult.
Success Story

Att välja rätt utifrån värderingar

”Våra värderingar är mer av en ryggmärgsfunktion, eller kanske till och med instinkter. Vi har valt att inte göra det varken svårare eller lättare än så. Men vi kräver att alla som arbetar hos oss ställer sig bakom dem. Helhjärtat, och fullt ut.”Så står det skrivet på teknikkonsultfirman Berotecs hemsida och det går inte att ta miste på vikten av gemensamma värderingar, när vi träffar Urban Gjers, medgrundare till Berotec.
Success Story

Träffsäkert i rekrytering av Business Analyst till Nobina

”Det var en snabb process där vi gick från första möte till en signad kandidat på bara två månader. Vi fick dessutom in en kandidat som vi är mycket nöjda med. Även efter att rekryteringen var klar har Åsa haft fortsatt återkoppling och uppföljning vilket vi uppskattar.” Det säger Mathias Heidorn på Nobina Sverige, som tog hjälp av EQonomy med en ersättningsrekrytering av en Business Analyst.
Success Story

Nordic Guarantee fick ett brådskande behov av tre redovisningsekonomer

Sveriges Veterinärförbund är en ideell, facklig intresseförening med syfte att främja Nordic Guarantee är experter på garantier till det nordiska näringslivet och har som ambition att erbjuda garantier inom alla de områden som deras kunder har behov av att täcka. Som många gånger i livet händer allt på samma gång. Så blev det även för Nordic Guarantee när tre kollegor oberoende av varandra slutade i sina roller inom ett kort tidsspann.
Success Story

Fingertoppskänsla och personkännedom

Sveriges Veterinärförbund är en ideell, facklig intresseförening med syfte att främja och bemöta veterinärrelaterade frågor och intressen. Organisationen har ett kansli med 14 anställda och behövde rekrytera en ny kansli-/ekonomichef.  Rollen är av stor vikt för företaget och det var därför mycket viktigt att hitta rätt person med rätt egenskaper och rätt kompetens, berättar förbundsordförande Marja Tullberg.
Success Story

Löpande rekryteringar i takt med tillväxt – ExOpen

ExOpen är ett väletablerat företag på marknaden som utvecklar och säljer budget-, prognos- och rapporteringslösningar. Företaget grundades för över 20 år sedan och är idag 40 anställda som hjälper svenska företag, framförallt ekonomiavdelningar, med deras budgetprocess och rapporteringsverktyg.
Success Story

Junior redovisningsekonom Hjärt-Lungfonden

Hjärt-Lungfonden är en ideell förening som grundades 1904. Sedan starten har man blivit 36 anställda och gått från att vara en kulturell förning till att bli en professionell verksamhet. Fonden samlar in och delar ut pengar till forskning inom hjärt-, kärl- och lungsjukdomar, vilket idag är den största dödsorsaken globalt.
Success Story

Nytt behov av en HR-controller till Ahlsell

Ahlsell är en stor arbetsgivare som lägger ned mycket resurser och engagemang i resan mot att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Eva Blomqvist, Lönechef på Ahlsell, såg tillsammans med sina kollegor på HR ett behov av en HR Controller och tog beslutet att de behövde rekrytera. De funderade över kravprofilen och landade i att det var en person med ekonomisk bakgrund och med god analytisk förmåga som de behövde. Eva hade tidigare samarbetat med Wise Professionals och hade en etablerad kontakt. Nu fick hon träffa Åsa Schramm, Senior Rekryteringskonsult på EQonomy.
Blogg

Hur bygger man en stark kultur?

I ett tidigare inlägg har vi skrivit om att 25% av nyanställda väljer att lämna sitt jobb inom de två första månaderna samt att företag med en tydlig strategi för Talent Management har hela 87% bättre möjlighet att ”hire the best people”. Det blir alltmer tydligt att arbetet inom Employer Branding behöver fokusera på att bygga en stark företagskultur. Lyckas man med det har man allt att vinna.
Blogg

Ska vi göra slut nu?

Visste du att under ett år funderar 1.8 miljoner anställda i Sverige på att byta arbetsplats? 1.1 miljoner av alla dessa gör slag i saken och faktiskt gör det. Detta enligt siffror från Trygghetsrådet. Enligt psykologen Filippa Johansson på företaget Cubiks sker ett arbetsbyte oftare under perioder som innehåller naturliga avbrott, tillexempel runt jul, under sommarsemestern eller under en föräldraledighet.
Ta del av mer inspiration