Skip to content

Executive Search

Är du i behov av Executive Search inom ekonomi?

Vi vet att det krävs en gedigen rekryteringsprocess och erfarenhet för att hitta rätt. För att lyckas med de mest exekutiva rollerna till ekonomiavdelningen krävs ibland en mer exekutiv process. Läs mer om hur vi arbetar för att säkerställa träffsäkerhet genom Executive Search.

Executive Search för att hitta rätt specialist eller ledare inom ekonomi

Letar du efter den rätta kandidaten för en ledande eller specialiserad roll inom ekonomi? Med vår tjänst executive search kan vi hjälpa dig att hitta den toppkandidaten som ditt företag behöver för att fortsätta växa och nå nya höjder. Genom en noggrann och välutvecklad process hittar vi de mest kvalificerade kandidaterna som matchar din organisation, både kompetensmässigt och kulturellt.

Vår executive search tjänst är utformad för att matcha ditt företags behov med rätt ledare. Vi vet att en stark ekonomichef eller CFO kan vara skillnaden mellan att nå era strategiska mål eller stanna i utvecklingen. Genom vår search-metodik identifierar vi de bästa kandidaterna inom ekonomi och finans som kan ta ert företag till nästa nivå.

Vår Process: Exakt, snabb och hållbar

Uppstart

I uppstartsmötet definierar vi tillsammans med uppdragsgivaren en detaljerad kravprofil för tjänsten. Denna profil dokumenteras och ligger till grund för hela rekryteringsprocessen, vilket säkerställer en strukturerad och icke-diskriminerande rekryteringsprocess med hög kvalitet och träffsäkerhet. Under kravprofilarbetet samlar vi in information från den rekryterande chefen och andra relevanta personer, samt granskar relevanta interna dokument såsom organisationsschema och arbetsbeskrivning.

Speedmeetings & attraktion

Som en del av förarbetet träffar vi 2-4 nyckelpersoner som kommer att arbeta med den blivande kandidaten för att få en djupare förståelse för företagets kultur och värderingar. Samtidigt tar vi fram ett specialanpassat attraktionspaket, inklusive målgruppsstyrd annonsering på sociala medier (LinkedIn, Facebook) och andra branschspecifika plattformar, för att attrahera rätt kandidater och stärka ert arbetsgivarvarumärke.

Searchstrategi och inledande kontakt

Vi identifierar relevanta kandidater genom en bred searchstrategi, som innefattar både våra interna nätverk och externa kanaler. Inledande kontakt tas via telefonintervjuer där vi diskuterar kandidatens bakgrund och presenterar tjänsten. Vi ser varje kandidatkontakt som en del av att stärka ert arbetsgivarvarumärke och arbetar aktivt för att representera ert företag på bästa sätt under hela searchprocessen.

Intervjuer och kompetensbaseras intervjuteknik

Baserat på kravprofilen och de inledande telefonintervjuerna väljer vi ut ett antal kandidater för personliga, strukturerade och kompetensbaserade intervjuer. Syftär att bedöma deras erfarenheter och kompetens i relation till tjänsten. Om uppdragsgivaren har egna kandidater inkluderas dessa i processen och genomgår et samma bedömning som övriga kandidater.

Kandidat-presentation

Fyra till sex veckor efter processens start presenterar vi 2-4 utvalda kandidater som bäst matchar tjänstens krav och ert företags behov. Till varje kandidat medföljer en skriftlig presentation av deras erfarenheter, kompetenser, löneläge och tillgänglighet, samt deras ansökningshandlingar.

Tester och arbetsprov

De utvalda kandidaterna genomgår arbetspsykologiska tester via Alva Labs, där vi bedömer deras ledarskapsstil, problemlösningsförmåga och utvecklingspotential. Vi hjälper även till med förberedelse av arbetsprov där kandidaterna får presentera hur de skulle ta sig an specifika uppdrag för att ge en tydligare bild av deras förmågor i praktiken.

Referenser och bakgrunds-kontroll

Vi genomför en kvalitativ referenstagning med 3-4 referenter, inklusive minst en tidigare chef, för att ge en mer nyanserad bild av kandidatens tidigare prestationer. Samtidigt genomför vi en bakgrundskontroll som verifierar viktiga uppgifter som juridisk bakgrund och ekonomisk historik för att säkerställa en trygg och säker rekrytering.

Signering och uppföljning

För att säkra kvalitén av samarbetet kommer vi att följa utvecklingen
hos den nyanställda medarbetaren. Efter 1 respektive 5 månader kontaktar Wise
Professionals såväl den nyanställda som dennes chef/beställare. Vid dessa
samtal/möten ges tillfälle för parterna att reflektera och ge feedback. Wise
Professionals är angelägna om att såväl Uppdragsgivaren som nyanställd
medarbetare upplever hög kvalitet och nöjdhet.

Vi landar rätt ekonom med hjälp av en gedigen searchstrategi

Vår unika searchstrategi bygger på djup branschkunskap, omfattande nätverk och ett personligt engagemang i varje rekrytering. Med hjälp av välbeprövade metoder och tekniker ser vi till att endast de bästa kandidaterna presenteras för dig. Oavsett om du letar efter en ekonomichef, CFO eller någon annan nyckelperson inom ekonomi, kan du lita på att vi landar rätt kandidat som passar ditt företag perfekt.

När passar en Executive Search?

Vi vet hur svårt det kan vara att rekrytera kompetens för de där svåra rollerna. Vi hjälper dig gärna att hitta rätt person med rätt bakgrund, som stärker er ekonomiavdelning.

Är det en nischad roll? Saknar du rätt nätverk? En specialiserad rekryteringsbyrå sitter på kunskapen för att hitta rätt specialist eller ledare för er organisation.

Vi har lång erfarenhet av rekrytering och search. Vi har dedikerade Talent Acquisition Specialister som dagligen arbetar med search.

Att rekrytera en ledande roll inom ekonomi kan vara en tidskrävande process, särskilt om man letar på egen hand. Med Executive Search kan ni spara tid och resurser genom att låta experterna hantera letandet och urvalsprocessen.

Därför ska du anlita oss för en Executive Search inom ekonomi

Med lång erfarenhet och hög attraktionskraft hjälper Eqonomy kunder, kandidater och konsulter att bygga framtidens ekonomiavdelningar. Som en del av Wise drar vi nytta av styrkan i våra specialiserade affärsområden, där varje team, med sin unika identitet och expertis, utvecklar starka och långvariga relationer inom sina respektive yrkesroller. Vi erbjuder skräddarsydda tjänster som matchar våra kunders och kandidaters specifika utmaningar och drömmar, vilket bidrar till hållbara och framgångsrika lösningar.

Hos Eqonomy säkerställer vi en rättvis och professionell rekryteringsprocess med nolltolerans mot diskriminering. Vi värdesätter individens unika bidrag och låter endast kompetens och erfarenhet styra våra beslut. Vår sex månaders garanti är ett bevis på vårt förtroende för de kandidater vi rekommenderar och vårt åtagande att skapa långvariga och framgångsrika samarbeten.

Med ett omfattande nätverk av ekonomer i Stockholm, Göteborg och Skåne, och över 80 uthyrda ekonomikonsulter, står vi redo att stötta ditt företag med skräddarsydda lösningar som möter dina behov. Vår starka betoning på kandidatupplevelsen, en av våra hjärtefrågor, säkerställer att både kunder och kandidater är nöjda och engagerade. Detta reflekteras tydligt i våra höga Net Promoter Scores: +82 för kandidatupplevelser och +80 för kundupplevelser, vilket överträffar branschsnittet markant. Välj Eqonomy för expertis, engagemang och ett partnerskap i världsklass som hjälper dig navigera och lyckas i en föränderlig ekonomi.

Kontakta oss – vi hjälper dig!

Håll ekonomin i rörelse. Tillsammans ser vi till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr.

Bli inspirerad!

Fler inspirationskällor
Blogg

Så utvecklar och behåller du kompetens inom ekonomi

Att attrahera, utveckla och behålla rätt kompetens inom ekonomi är en utmaning för många företag. Tidigare var kompetensbristen stor – och nu handlar det mer om att säkerställa att kompetensen är rätt framåt. Allt fler företag går från specialistroller till generalistroller alternativt hybridroller. Något inte alla ekonomer uppskattar eller vill.
Blogg

Är hybridroller det nya inom kompetensförsörjning?

Jag har haft förmånen att följa utvecklingen på arbetsmarknaden under många år. Något som skett senaste tiden som verkligen fångat min uppmärksamhet är hybridroller – en utveckling som både fascinerar och utmanar. 
Blogg

Kartläggning av lönekompetenser för att möta morgondagens utmaningar

Att säkerställa att löneavdelningen har rätt kompetenser är avgörande för att hantera framtidens utmaningar och möjligheter. Genom en noggrann kartläggning av kompetenser kan lönechefer identifiera både nuvarande och framtida behov, och skapa en plan för att utveckla och stärka sin avdelning. Här går vi igenom hur du som lönechef kan genomföra en effektiv kompetenskartläggning och vilka nyckelkompetenser som är viktiga att prioritera.
Blogg

Om robotar tar över löneavdelningen – är vi redo att styra?

Som konsultchef för ett team av specialister inom lönehantering följer jag med stor fascination den snabba utvecklingen inom vårt nisch. Det känns som att vi just nu befinner oss i en brytpunkt, en tid där teknologiska framsteg inom AI och automatisering utmanar oss att tänka om – både kring vårt arbete och våra roller. Det är både spännande och lite skrämmande.  Jag har själv ställt mig frågan: Är vi på väg från att vara lönespecialister till att bli robotskötare? Om ja, vad innebär det egentligen? Är det något som kommer att urholka våra roller eller snarare ge oss nya och mer meningsfulla möjligheter? 
Blogg

Så genomför du en kompetensanalys på ekonomiavdelningen

Att säkerställa att ekonomiavdelningen har rätt kompetens är avgörande för att möta framtidens utmaningar, men också möjligheter. En noggrant genomförd kompetensanalys kan hjälpa ekonomichefer att identifiera vilka kompetenser som krävs för att framtidssäkra avdelningen, samt att utveckla och behålla dessa kompetenser inom organisationen. I det här blogginlägget kommer att belysa hur du kan genomföra en effektiv kompetensanalys.
Blogg

Så kan du minska stress vid arbetstoppar

Att hantera stress vid mer intensiva arbetstoppar kan vara en större utmaning för en ekonomiavdelning. Det blir viktigt för dig som ekonomichef att skapa en balans där dessa perioder blir så hållbara som möjligt. I bloggen delar vi med oss av några forskningsbaserade strategier för att förebygga stress och skapa en mer hållbar arbetsmiljö.
Blogg

Trendspaning – allt fler företag efterfrågar generalister framför specialister!

I takt med att vi går igenom en lågkonjunktur ser vi en tydlig trend där allt fler organisationer väljer att genomföra omorganisationer. Detta för att effektivisera och minska bolagets kostnader. Resultatet av dessa förändringar är ofta att antalet heltidstjänster inom ekonomi minskas och arbetsuppgifter fördelas på färre personer. Detta i sin tur leder till att ekonomer som tidigare haft specialistroller nu i allt högre grad förväntas ta på sig an bredare roller.
Event

Webinar 24-månadersregeln

Blogg

Så skapar du som ekonomichef en trivsam arbetsmiljö

Vi vet sedan tidigare att ekonomers hälsa är i riskzonen. Ekonomichefer står inför utmaningen att främja inte bara produktivitet och resultat, utan även medarbetares välbefinnande och hållbarhet. En viktig del i detta blir självledarskapet. Genom att inspirera och stötta anställda att ta kontroll över sina egna arbetsliv kan chefer skapa en kultur av ansvarstagande och hållbarhet.
Guide

2024: Eqonomy tog pulsen för tredje året i rad

Är du redo att dyka in i ekonomernas värld och upptäcka vad som driver och utmanar dem i deras yrkesliv? Eqonomys rapport för 2024 är här, och den är fylld med insikter som inte bara kommer att väcka din nyfikenhet utan också ge dig insikter i hur du kan förbättra din arbetsvardag.
Event

Från ekonomifunktion till proaktiv utvecklingsmotor

Ta del av webinaret i efterhand
Blogg

2024: Den gröna omställningen och ekonomiavdelningens roll framåt!

Den gröna omställningen är en av de största utmaningar som företag står inför under 2024. För att lyckas med det här behöver organisationer ha en god förståelse för hållbarhetsfrågor och hur det påverkar deras verksamhet. Detta ställer nya krav på ekonomiavdelningarna, som behöver kunna rapportera och analysera hållbarhetsdata på ett effektivt sätt.
Blogg

IT-attackers påverkan på ekonomiavdelningen

Företag och organisationer har blivit beroende av avancerad teknik och system för att hantera sina ekonomiska processer. Tyvärr ökar också hoten mot företags IT-säkerhet, vilket kan få allvarliga konsekvenser för olika avdelningar inom organisationen. En av de mest kritiska avdelningarna är ekonomiavdelningen, som spelar en central roll i att säkerställa företagets finansiella data och stabilitet.
Blogg

Självledarskap: Ge dina ekonomer verktygen till ett hållbart arbetsliv

Vi vet sedan tidigare att ekonomers hälsa är i riskzonen. Ekonomichefer står inför utmaningen att främja inte bara produktivitet och resultat, utan även medarbetares välbefinnande och utveckling. Ett kraftfullt verktyg för att uppnå detta är att främja självledarskap bland medarbetarna. Genom att inspirera och stödja anställda att ta kontroll över sina egna arbetsliv kan chefer skapa en kultur av ansvarstagande och hållbarhet. I den här artikeln kommer vi att utforska strategier för hur chefer kan främja självledarskap och uppmuntra medarbetare att ta eget ansvar för sin egen hälsa och arbetssituation.
Blogg

Hållbarhetsekonomer: Nyckeln till framtidens ekonomiavdelning!

Framtidens ekonomiavdelningar står inför en rad utmaningar och förändringar. Den snabba teknologiska utvecklingen, digitaliseringen och det ökade fokuset på hållbarhet har satt nya krav på ekonomer och deras roller. Enligt vår senaste pulsmätning är det tydligt att vissa roller kommer att vara särskilt avgörande de kommande fem åren.
Guide

Vi tog pulsen på svenska ekonomiavdelningar… igen | 2023

Under våren 2023 gick vi ut med årets undersökning. Med över 500 svar från ekonomer och ekonomichefer kartlägger undersökningen en stor andel av yrkesgruppen och kan ge oss en tillförlitlig bild över resonemang kring utmaningar, framtidens viktigaste roller och våra ekonomers hälsa.
Guide

Vi tog pulsen på Sveriges ekonomiavdelningar | 2022

För att vi ska lyckas matcha ekonomer med verksamheter behöver vi först och främst förstå deras utmaningar. Både ledarens och medarbetarnas utmaningar och frågeställningar är viktiga för oss, och för att vi ska kunna vägleda och coacha våra kandidater och kunder rätt behöver vi en grund att stå på. För oss har det alltid varit viktigt att ha örat mot rälsen och arbeta med data som grund för våra beslut. Att lita på magkänslan är inte alltid bra – utan vi behöver stärka upp det med bra fakta och siffror.Ladda ner pulsmätningen här!
Blogg

En hög lön – inte tillräckligt för att attrahera dagens ekonomer

Som en del av initiativet EkonomBoosten genomförde vi i april en undersökning där vi frågade ekonomer om deras arbetssituation, utmaningar och trender. Årets undersökning indikerar att medarbetarnas krav på arbetsgivaren har förändrats. Förutom enbart lön har faktorer som ledarskap och arbetsuppgifter seglat upp i toppen på listan med anledningar till att man väljer en arbetsgivare. Vilka åtgärder kan du som arbetsgivare vidta för att möta efterfrågan, attrahera talanger och behålla kompetent personal i många år framöver?
Blogg

Den dolda hälsorisken som plågar ekonomichefer

Som en del av initiativet EkonomBoosten genomförde vi i april en undersökning där vi frågade ekonomer om deras arbetssituation, utmaningar och trender. Resultatet ger en inblick i den pågående kampen ekonomichefer står inför när det gäller återhämtning och stöd i sina arbetsliv. 44 procent oroar sig för hälsan vid nuvarande arbetsbelastning! Vår analys av resultaten pekar på tydliga utmaningar som påverkar deras välbefinnande.
Event

Uthållighet & kvalitet på motivation med Therese Alshammar

House of Wise på Linnégatan 87 eller digitalt
Fler inspirationskällor