Cookie Preferences

We use cookies to provide a better user experience and personalised service. By consenting to the use of cookies, we can develop an even better service and will be able to provide content that is interesting to you. You are in control of your cookie preferences, and you may change them at any time. Read more about our cookies.

Skip to content

Hyr en interim konsult

Vi hjälper dig att snabbt få in en kvalificerad person som kan driva förändring och växla upp takten när din verksamhet behöver. Hitta interimskonsulter inom ekonomi och finans.

Vårt nätverk av fantastiska interim konsulter

Söker ni en interim konsult inom ekonomi? Ska din business controller på föräldraledighet eller har din ekonomichef sagt upp dig? Oavsett anledning så är det avgörande att snabbt få in en interim konsult som kan stötta verksamheten innan ni har en mer permanent lösning på plats.

Vi hjälper dig att snabbt hitta en interim konsult både för långa och korta uppdrag. Våra konsulter kan med kort varsel hjälpa dig att möta dagens och morgondagens behov. Som din partner kommer vi att driva dig framåt och få dig att känna dig trygg, involverad och förstådd.

Interimkonsulter – vårt fokus

  • När vi jobbar med interim säkerställer vi alltid att konsulten har dokumenterad erfarenhet av att vara interimskonsult.
  • Vi tror på värdet av en riktigt bra matchning för optimala resultat och rekommenderar dig alltid att låta det ta lite extra tid – om det finns möjlighet.
  • Att snabbt sätta sig in i nya roller och arbetssätt är den viktigaste förmågan när det kommer till interimskonsulter.
  • En interimskonsult är inte bara en tillfällig lösning. Det finns också ett stort värde att ta in en interimskonsult när du vill växla upp och driva förändring.
  • Genom en interimskonsult får du nya perspektiv på din verksamhet från någon som arbetat i många olika organisationer.

Vad gör en interim konsult?

En interimskonsult tas in när du tillfälligt behöver en chef eller specialist för att fylla en vakans eller tillgodose ett behov. De vanligaste skälen till att företag tar in en interimskonsult är att de behöver en “stand in” tills de hunnit rekrytera en ny medarbetare till en chefs- eller specialistroll. Flera företag använder också interimskonsulter för att få extra kraft att driva vissa projekt eller då det finns ett tillfälligt behov av en särskild kompetens. En interimskonsult är en kostnadseffektivt och flexibelt lösning som kräver minimalt av den ordinarie organisationen.

Så hittar vi rätt interim konsult för dig

Kontakt

Vi utser ett dedikerat projektteam bestående av en konsultchef och en kandidatansvarig. Teamet följer med er under hela processen. Tillsammans med er tar vi fram en kravprofil för den konsult ni har behov av. Vi går igenom potentiella kriterier och identifierar det som är avgörande vad gäller utbildning, erfarenhet och personliga egenskaper för att lyckas i det aktuella uppdraget.

Matchning

I matchningsprocessen arbetar vi snabbt och effektivt för att hitta rätt kandidater till just din organisation. Vi matchar ert behov mot kandidater i våra egna nätverk, vårt konsultnätverk, i externa databaser och genom annonsering. Sedan KIMM startades 2013 har vi byggt upp ett unikt nätverk av specialister och chefer inom marknad & kommunikation – inte minst med varierande digitala kompetens och social media managers.

Presentation

Efter 1-3 veckor, i bland inom några dagar, presenterar vi kandidater för er som matchar den uppsatta kravprofilen. Antalet kandidater kan variera utifrån tillgänglighet och svårighetsgrad på uppdraget. Vi tar alltid två referenser på slutkandidaten. och kan även erbjuda mer djupgående bakgrundskontroller.

Anställning

Hos oss kan konsulter vara anställda tillsvidare eller som underkonsult. Anställningsform beror på uppdragets form och/eller konsultens önskemål. Vi är måna om att erbjuda våra konsulter trygg anställning och har kollektivavtal med Unionen.

Uppföljning

Vi har löpande avstämningar med konsulter och uppdragsgivare för att säkerställa nöjdhet hos båda parter. Som en del av vårt ansvar som arbetsgivare genomför vi även regelbundna medarbetarsamtal med våra konsulter för att stämma av hur uppdraget går och att konsulten trivs.

Håll ekonomin i rörelse. Kontakta oss idag!

Kontakta oss så ser vi tillsammans till att arbetslivet blir ett roligt och fartfyllt äventyr!

Bli inspirerad!

Fler inspirationskällor
Success Story

Kan man göra en träffsäker rekrytering under tidspress?

Under 2021 befann sig ekonomiavdelningen på Envac i en expansionsfas och behövde på kort tid hitta kompetent personal som passade in i laget. Per-Anders Bohman, ekonomichef på Envac, valde att ta hjälp av Eqonomy och Lisa Kayser.
Blogg

Hur kan automatisering och digitalisering göra ekonomer mindre stressade?

Vi lever i teknikens guldålder med ny AI-intelligens som implementeras för att underlätta våra liv. Även ekonomers arbetsliv underlättas av att systemen i allt större utsträckning tänker själva.
Blogg

Stressade medarbetare? Det här krävs av dig som ekonomichef

Hållbart betyder att någonting ska vara tillräckligt stadigt för att stå emot påfrestningar. Ett hållbart företag börjar med hållbara medarbetare.
Blogg

Viktiga kompetenser när ekonomiavdelningens roll förändras

När ekonomiavdelnings roll i organisationen går från traditionell ekonomistyrning till modern verksamhetsstyrning, förändras också kraven på kompetenser och förmågor. Från att i många fall ha varit en undanskymd funktion som till stor del rapporterar historisk data, går ekonomiavdelningen mot att allt mer framåtlutat driva affärsvärde. Funktionen förväntas blir både effektivare och mer strategisk, med tyngdpunkt på att förse verksamheten med ännu bättre stöd i att planera, följa upp och utveckla.
Blogg

Ekonomikonsulter är det nya svarta

Det finns en trend i att de riktigt stora organisationerna blir allt färre och i att små- och medelstora organisationer gärna vill skala ner och effektivisera stödfunktioner som ekonomi. Företagen behöver dock fortfarande hjälp och det är här ekonomikonsulten har en viktig roll framåt.
Blogg

Hur har pandemin påverkat ekonomiavdelningens arbete?

Pandemin drev snabbt och skoningslöst fram förändringar i företagens arbetssätt och det blev tydligt att förmågan till anpassning och utveckling i en orolig omvärld är kritisk för framgång. Hur tar vi det med oss framåt och vilka förändringar blir bestående i ekonomiavdelningens sätt att arbeta?
Blogg

Del 1: Hur kan kan ekonomiavdelningens arbete bli mer hållbart?

Högt arbetstempo, uppradade deadlines, ökade krav på tillgänglighet och samtidiga förväntningar på framåtlutat arbete med effektivisering och digitalisering sliter på många ekonomiavdelningar. Ekonomer spelar en viktig roll i samhället, men allt mer tyder på att hållbarheten och ohälsan försämras. För att du som ekonom ska hålla genom hela arbetslivet behöver vi tillsammans arbeta för att vända den trenden. Hur kan vi skapa en mer hållbar arbetssituation, som förbättrar både leveransen och arbetsglädjen?
Blogg

Del 2: Hur kan kan ekonomiavdelningens arbete bli mer hållbart?

Arbetssituationen för ekonomer kan vara påfrestande och på sikt riskera att leda till försämrad hållbarhet och påverkan på hälsan. För att du som ekonom ska hålla genom hela arbetslivet behöver vi tillsammans arbeta för att vända den trenden. Hur kan vi skapa en mer hållbar arbetssituation, som förbättrar både leveransen och arbetsglädjen? I del 1 av den här artikelserien fokuserade vi på tydlighet kring mål, ansvar och tillgänglighet samt på hur mindre justeringar i arbetsflöden kan minska frustration och eliminera energitjuvar.
Success Story

Skräddarsydd rekryteringsutbildning

GastroMerit erbjuder branschutbildningar för personer verksamma inom restaurang. Efter flertalet förfrågningar från branschen om att hålla en rekryteringsutbildning bestämde man sig för att erbjuda en kurs inom området rekrytering. Läs mer om hur GastroMerit och Rekryteringsskolan samarbetade för att ta fram en helt ny typ av skräddarsydd rekryteringsutbildning för branschen. 
Success Story

Rekrytering av redovisningsekonom till Sveriges Författarförbund

Högtryck i organisationen med många pågående rekryteringar och en minskad Går det att hitta en strukturerad ekonom som trivs i en kreativ författarmiljö? Vad blir viktigt att fokusera på i en rekrytering av redovisningsekonom när en lång önskelista möter en snäv tidsplan? Det var frågeställningar som EQonomy och Sveriges Författarförbund arbetade med i jakten på en ny medarbetare till ekonomiavdelningen.
Success Story

Coca Cola – Att hyra en rekryteringskonsult

Högtryck i organisationen med många pågående rekryteringar och en minskad personalstyrka bland rekryterarna. Det scenariot stod Coca-Cola inför hösten 2016. För att stötta upp verksamheten under en period och inte riskera några avbrott i pågående rekryteringar valde Coca-Cola att hyra in en rekryteringskonsult.
Success Story

Att välja rätt utifrån värderingar

”Våra värderingar är mer av en ryggmärgsfunktion, eller kanske till och med instinkter. Vi har valt att inte göra det varken svårare eller lättare än så. Men vi kräver att alla som arbetar hos oss ställer sig bakom dem. Helhjärtat, och fullt ut.”Så står det skrivet på teknikkonsultfirman Berotecs hemsida och det går inte att ta miste på vikten av gemensamma värderingar, när vi träffar Urban Gjers, medgrundare till Berotec.
Success Story

Träffsäkert i rekrytering av Business Analyst till Nobina

”Det var en snabb process där vi gick från första möte till en signad kandidat på bara två månader. Vi fick dessutom in en kandidat som vi är mycket nöjda med. Även efter att rekryteringen var klar har Åsa haft fortsatt återkoppling och uppföljning vilket vi uppskattar.” Det säger Mathias Heidorn på Nobina Sverige, som tog hjälp av EQonomy med en ersättningsrekrytering av en Business Analyst.
Success Story

Nordic Guarantee fick ett brådskande behov av tre redovisningsekonomer

Sveriges Veterinärförbund är en ideell, facklig intresseförening med syfte att främja Nordic Guarantee är experter på garantier till det nordiska näringslivet och har som ambition att erbjuda garantier inom alla de områden som deras kunder har behov av att täcka. Som många gånger i livet händer allt på samma gång. Så blev det även för Nordic Guarantee när tre kollegor oberoende av varandra slutade i sina roller inom ett kort tidsspann.
Success Story

Fingertoppskänsla och personkännedom

Sveriges Veterinärförbund är en ideell, facklig intresseförening med syfte att främja och bemöta veterinärrelaterade frågor och intressen. Organisationen har ett kansli med 14 anställda och behövde rekrytera en ny kansli-/ekonomichef.  Rollen är av stor vikt för företaget och det var därför mycket viktigt att hitta rätt person med rätt egenskaper och rätt kompetens, berättar förbundsordförande Marja Tullberg.
Success Story

Löpande rekryteringar i takt med tillväxt – ExOpen

ExOpen är ett väletablerat företag på marknaden som utvecklar och säljer budget-, prognos- och rapporteringslösningar. Företaget grundades för över 20 år sedan och är idag 40 anställda som hjälper svenska företag, framförallt ekonomiavdelningar, med deras budgetprocess och rapporteringsverktyg.
Success Story

Junior redovisningsekonom Hjärt-Lungfonden

Hjärt-Lungfonden är en ideell förening som grundades 1904. Sedan starten har man blivit 36 anställda och gått från att vara en kulturell förning till att bli en professionell verksamhet. Fonden samlar in och delar ut pengar till forskning inom hjärt-, kärl- och lungsjukdomar, vilket idag är den största dödsorsaken globalt.
Success Story

Nytt behov av en HR-controller till Ahlsell

Ahlsell är en stor arbetsgivare som lägger ned mycket resurser och engagemang i resan mot att bli en mer attraktiv arbetsgivare. Eva Blomqvist, Lönechef på Ahlsell, såg tillsammans med sina kollegor på HR ett behov av en HR Controller och tog beslutet att de behövde rekrytera. De funderade över kravprofilen och landade i att det var en person med ekonomisk bakgrund och med god analytisk förmåga som de behövde. Eva hade tidigare samarbetat med Wise Professionals och hade en etablerad kontakt. Nu fick hon träffa Åsa Schramm, Senior Rekryteringskonsult på EQonomy.
Blogg

Hur bygger man en stark kultur?

I ett tidigare inlägg har vi skrivit om att 25% av nyanställda väljer att lämna sitt jobb inom de två första månaderna samt att företag med en tydlig strategi för Talent Management har hela 87% bättre möjlighet att ”hire the best people”. Det blir alltmer tydligt att arbetet inom Employer Branding behöver fokusera på att bygga en stark företagskultur. Lyckas man med det har man allt att vinna.
Blogg

Ska vi göra slut nu?

Visste du att under ett år funderar 1.8 miljoner anställda i Sverige på att byta arbetsplats? 1.1 miljoner av alla dessa gör slag i saken och faktiskt gör det. Detta enligt siffror från Trygghetsrådet. Enligt psykologen Filippa Johansson på företaget Cubiks sker ett arbetsbyte oftare under perioder som innehåller naturliga avbrott, tillexempel runt jul, under sommarsemestern eller under en föräldraledighet.
Fler inspirationskällor