Redovisningschef till Bilia AB

Tillsatt

Solna Rekrytering

Vi på Bilia satsar på tillväxt och behöver fler engagerade medarbetare. Just nu söker vi en förändringsorienterad Redovisningschef till ett av våra redovisningsteam. Bilias vision är att bli branschens bästa servicebolag och vi vill att du är med på den resan!

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Föräldralön
  • Förmånsbil
  • Förtroendearbetstid
  • Friskvård
  • Karriärmöjligheter
  • Kollektivavtal
  • Personalrabatt

Till vår ekonomiavdelning i Stockholm söker vi nu en redovisningschef för att leda och utveckla arbetet för avdelningen Redovisning och Rapportering Kobra. Delar du vår vision att bli en ekonomiavdelning som genom kontinuerlig utveckling möter kraven från branschens bästa servicebolag så kan vi erbjuda dig en spännande och social arbetsmiljö med goda möjligheter att utvecklas. Vi har en väl genomarbetad värdegrund baserat på fyra ledord: Engagemang, Kompetens, Äkta, Respekt. Vi arbetar mål- och värderingsstyrt på individ- och gruppnivå.

Din roll som Redovisningschef 
Som redovisningschef har du personalansvar för en grupp om 5 personer med både specialist- och generalistkompetens. Avdelningen hanterar tillsammans fyra juridiska bolag och våra bilmärken Mercedes, BMW, Toyota och Lexus. Du ansvarar även för förvaltning och utveckling av bolagens ekonomi- och stödsystem, primärt Kobra. I din roll kommer du att rapportera till koncernens svenska ekonomichef och du är placerad på huvudkontoret i Frösunda, Solna.

  • Koordinering och kvalitetssäkring av redovisning och koncernrapportering utifrån koncernanvisningar
  • Upprättande av resultat- och balansrapporter på månads-, kvartals- och årsbasis enl K3 och IFRS
  • Process och rutinutveckling kopplat till ansvarsområdet via Lean
  • Stötta, utveckla och leda en grupp om 5 medarbetare
  • Du ingår i funktionens ledningsgrupp

Din bakgrund och person
För att lyckas och vara framgångsrik i rollen som redovisningschef är du civilekonom eller har en likvärdig utbildning samt har flerårig erfarenhet av kvalificerad redovisning enligt K3 och IFRS och en dokumenterad ledarerfarenhet. Hos oss behöver vi en person som har goda kunskaper inom redovisning, inkomstskatt, moms och koncernrapportering och som har en stor vana av och ett intresse för system. Du behärskar Officepaketet mycket väl, och Excel i synnerhet. Har du erfarenhet av processutveckling enligt Lean eller av vår bransch ser vi detta som meriterande.

Vi söker dig som har en god analytisk förmåga och är en målmedveten, strukturerad och lösningsorienterad individ. Du är intresserad av att förstå vad som driver vår affär och hur den kan utvecklas. För oss är det också viktigt att du i din planering har en förmåga att ta hänsyn till såväl helheten som detaljer. Du är en person som kan anpassa din kommunikation efter den du talar med och som inser vikten av att kunna lyssna och ge specifik och konstruktiv feedback. Vi uppskattar en kollega som vill bidra till vår organisation och till ett gott arbetsklimat och som har den känsla för service vi behöver för att nå vår målsättning att bli branschens bästa servicebolag. 

Om Bilia
Bilia är Nordens största bilkedja med 140 anläggningar i Sverige, Norge, Luxemburg och Belgien. Inom koncernen jobbar ca 5 000 medarbetare som tillsammans dagligen strävar efter att skapa en positiv upplevelse för alla kunder som besöker Bilia. På samtliga marknader erbjuder Bilia bilförsäljning, finansiering, verkstadstjänster samt tillbehörs- och reservdelsförsäljning. I Sverige har vi sammanlagt 95 anläggningar och finns i regionerna Stockholm, Göteborg, Malmö och Mälardalen. Den svenska marknaden har sju nybilsmärken: Volvo, BMW, Lexus, Porsche, Renault, Alpine, Mini, Dacia och Toyota. Vår affärsidé är att erbjuda service, bilförsäljning och tilläggstjänster som ger ett varaktigt mervärde för våra kunder. 2021 omsatte Biliakoncernen 35,5 miljarder. Läs gärna mer HÄR

Har vi väckt ditt intresse?
I den här rekryteringen samarbetar Bilia med EQonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på eqonomy.se och du får då svara på några korta frågor. Vi värnar om din integritet och behandlar allas personuppgifter enligt GDPR förordningen (läs mer här) därför kan vi inte ta emot din ansökan via mail hur gärna vi än vill.

Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Christina Norin christina.norin@eqonomy.se eller Iren Sayar iren.sayar@eqonomy.se

Välkommen att söka!

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Urval/Tester

Vi ser till kompetens och arbetspotential vilket innebär att du som kandidat får genomföra arbetspsykologiska tester tidigt i processen. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt för att kunna göra den bästa matchningen på kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Fler tillsatta jobb

Tillsatt

Ekonomichef till Dematek AB

Vill du vara med och driva och utveckla Demateks ekonomifunktion? Är du en problemlösare som vill arbeta hos Sveriges mest kompletta leverantör av lyftutrustningar? Sök då tjänsten som Ekonomichef på Dematek!

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer

Tillsatt

Administrativ chef med redovisningsansvar

Vill du arbeta som administrativ chef i en bred roll där du får leda ett engagerat team och samtidigt arbeta operativt med redovisning? Hos SULF får du möjlighet att arbeta i en miljö med kompetenta och härliga kollegor i en organisation som påverkar utformningen av högre utbildning, nu och i framtiden!

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer