Business Controller till Bilia

Tillsatt

Solna Rekrytering

Vi på Bilia satsar på tillväxt och behöver fler engagerade medarbetare. Just nu söker vi en Business Controller till vårt svenska Business Controller team. Bilias vision är att bli branschens bästa servicebolag och vi vill att du är med på den resan!

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Föräldralön
  • Förtroendearbetstid
  • Friskvård
  • Kollektivavtal
  • Personalrabatt

Som Business Controller på Bilia i Sverige ingår du i ett team om sju personer som utgår från Stockholm, Göteborg och Malmö. Du kommer att jobba framför allt med Bilias nyförvärvade Mercedes verksamhet. Din arbetsplats är i Kista men Mercedes verksamheten har även anläggningar i Danderyd, Länna, Södertälje, Umeå, Luleå, Skellefteå och Örnsköldsvik.

Huvudsakliga arbetsuppgifter 

  • Agerar proaktivt i affärsbeslut inkluderande budget- och prognosarbete
  • Utvecklar och förfinar nyckeltal, beslutsstöd och analyser 
  • Agerar ekonomiskt stöd i utredningar/projekt
  • Stöttar och utbildar verksamhetschefer i Bilias ekonomimodell 
  • Vara en brygga mellan operation och ledning i ekonomifrågor
  • Rapporterar, analyserar och följer upp verksamheten 
  • Utvecklar rapporter och systemstöd för att underlätta för verksamheten 

Förutom att agera affärsmässigt stöd till Mercedesorganisationen kommer du även arbeta med gemensamma projekt för det svenska Business Controller teamet.

Vad du erbjuder oss
Vi tror att du idag arbetar som Business Controller i en affärsnära roll. Du har en högskoleutbildning inom ekonomi, motsvarande arbetslivserfarenhet samt erfarenhet som Business Controller eller analytiker på strategisk nivå under tre till fem år. Du är van att hantera stora datalager och kommer sannolikt från en bransch som är transaktionsintensivt. Det svenska språket använder du obehindrat i såväl tal som i skrift samt har körkort för att kunna ta dig mellan våra anläggningar.

För att passa för rollen tror vi att du…
….är driven, strukturerad, analytisk och har en god förmåga att se ekonomiska samband. Din sociala kompetens och dina goda kommunikativa egenskaper tillsammans med ditt mod kommer att ge dig de bästa förutsättningar för att lyckas i rollen. Ibland kommer du att behöva utmana och utveckla både ledning och anläggningschefer i ekonomiska frågor.

Vid sidan av dina erfarenheter sätter vi stort värde på hur du är som person. I en säljorganisation i föränderlig bransch krävs hög energi, starkt eget driv och ansvarskänsla. Som en affärsstödjande partner i vår organisation förväntas du ha ett stort affärsintresse och förmåga att bygga relationer för att hitta lösningar på ett effektivt sätt. Vi värderar din kommunikationsstil högt vilket för oss innebär att du är både ödmjuk, lyhörd och tydlig i din roll.

Vad vi erbjuder dig

  • Ett starkt varumärke med kunden i fokus
  • En affärsorienterad och internationell miljö i en föränderlig bransch
  • Karriär- och specialistmöjligheter
  • Stor frihet under ansvar
  • Ett stort nätverk av controllers och ekonomer 

Om oss
Bilia är en av Europas största bilåterförsäljare med en ledande position inom service och försäljning av personbilar, transportbilar och lastbilar och tjänster såsom finansiering och försäkring. Biliakoncernen omsatte drygt 30 miljarder kronor under 2020. Bilia har verksamhet i Sverige, Norge, Tyskland, Luxemburg och Belgien. I Sverige är vi auktoriserade återförsäljare för Volvo, BMW, Toyota, Mercedes, Renault, Lexus, MINI, Porsche, Nissan, Dacia, Smart och Alpine samt har drivmedels- och biltvättstationer. Bilia finns i sex regioner: Stockholm, Göteborg, Malmö, Mälardalen, Skaraborg och i norra Sverige. Vår affärsidé är att erbjuda service, bilförsäljning och tilläggstjänster för ett enklare bilägande – kort sagt en bättre upplevelse för våra kunder. Läs mer om oss på bilia.com

Bilia har en väl genomarbetad värdegrund baserat på fyra ledord: Engagemang, Kompetens, Äkta, Respekt. Vi arbetar mål- och värderingsstyrt på individ- och gruppnivå.

Har vi väckt ditt intresse?
I den här rekryteringen samarbetar vi med EQonomy/Wise Professionals. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Rekryteringskonsult Andreas Larsson, andreas.larsson@wise.se eller Christina Norin, christina.norin@wise.se. Vi tar inte emot ansökningar via mail utan tjänsten söks direkt i annonsen. Intervjuer sker löpande och tjänsten kan tillsättas före sista ansökningsdatum.

Vi ser fram din ansökan!
EQonomy är ett affärsområde inom Wise Professionals. Vi är specialister på rekrytering och konsultuthyrning av affärsorienterade ekonomer. Wise Professionals är Rekryteringsbyrån som designar, utvecklar och erbjuder rekryteringslösningar – på uppdrag av Sveriges starkaste varumärken och tillsammans med arbetsgivare och kandidater som ställer höga krav.

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Urval/Tester

Vi ser till kompetens och arbetspotential vilket innebär att du som kandidat får genomföra arbetspsykologiska tester tidigt i processen. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt för att kunna göra den bästa matchningen på kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Fler tillsatta jobb

Tillsatt

Ekonomichef till Dematek AB

Vill du vara med och driva och utveckla Demateks ekonomifunktion? Är du en problemlösare som vill arbeta hos Sveriges mest kompletta leverantör av lyftutrustningar? Sök då tjänsten som Ekonomichef på Dematek!

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer

Tillsatt

Administrativ chef med redovisningsansvar

Vill du arbeta som administrativ chef i en bred roll där du får leda ett engagerat team och samtidigt arbeta operativt med redovisning? Hos SULF får du möjlighet att arbeta i en miljö med kompetenta och härliga kollegor i en organisation som påverkar utformningen av högre utbildning, nu och i framtiden!

Stockholm Tipsa en vän

Läs mer