Chef för ekonomi och administration till Läkarmissionen

Tillsatt

Stockholm Rekrytering

Har du erfarenhet av ekonomisk verksamhetsstyrning och ledarskap? Motiveras du av möjligheten att utveckla en funktion och dess medarbetare? Internationella biståndsorganisationen Läkarmissionen söker en nyckelposition i rollen som Chef för ekonomi och administration. Här finns stora möjligheter för rätt individ att bidra till verksamheten och påverka utvecklingen framåt. Läs mer och ansök nedan!

Det här är några av de förmåner arbetsgivaren erbjuder

  • Förtroendearbetstid
  • Friskvård
  • Kollektivavtal

Din roll 
Som Chef för ekonomi och administration är du ytterst ansvarig för att för att leda, organisera, utveckla och kvalitetssäkra arbetet inom ekonomi, HR, IT och övrig administration. Tillsammans med dina 10 medarbetare ger ni operativt stöd och rådgivning till organisationen. Du samarbetar med ledningsgruppen och Generalsekreteraren och rapporterar i din roll direkt till Generalsekreteraren. Din placering kommer att vara på kontoret i Vällingby.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Övergripande ansvar för ekonomi och ekonomistyrning
  • Personalansvar och ledning av den administrativa enheten
  • Ledningsgruppsarbete på strategisk- och operationell nivå
  • Ansvar för ekonomisk verksamhetsstyrning samt processer och rutiner
  • Övergripande ansvar för HR-frågor
  • Övergripande ansvar för säkerhetsfrågor, lokalfrågor och inköp
  • Övergripande ansvar för externa och interna avtal
  • Övergripande ansvar för huvudkontorets kvalitets- och miljöarbete

Samtliga arbetsuppgifter sker i nära samarbete med respektive ansvarig medarbetare.

Din bakgrund och person
Du har en universitets- eller högskoleexamen alternativt arbetslivserfarenhet från en likartad roll. Du kan uttrycka dig obehindrat i tal och skrift på såväl svenska som engelska då Läkarmissionen har omfattande internationella samarbeten och nätverk samt medarbetare från hela världen. Behärskar du även andra språk såsom franska är detta meriterande.

För att bli framgångsrik i rollen som Chef för ekonomi och administration har du tidigare erfarenhet av arbete inom ekonomisk verksamhetsstyrning/Business Controlling och god insikt i redovisning. Du har tidigare arbetat med att skapa struktur och se till att en verksamhet har verktyg för regelbunden ekonomisk uppföljning. Du har intresset och förmågan att se vad som skapar värde i en verksamhet och använder detta för att fokusera, prioritera och utföra uppgifter. Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta i en organisation med enheter eller kontor i andra länder då Läkarmissionen verkar internationellt i och med sammanslagningen med International Aid Services (IAS).

Det är viktigt för oss att du är trygg i din ledarroll, med ett prestigelöst förhållningssätt och en positiv människosyn. Du leder på ett coachande sätt anpassat efter situation och individ. I ditt uppdrag ingår att skapa ett gott arbetsklimat och en tillvaro där alla kan känna sig engagerade och delaktiga. Vi tror att du är lyhörd, rättvis och tydlig i din kommunikation och att du trivs med att arbeta i team, likväl som att driva frågor självständigt.

Vi söker en medarbetare med erfarenhet av verksamheter i förändring. Där tror vi att du har arbetat med att integrera fler organisationer till en eller att utveckla och förbättra intern struktur i samband med förändring. Har du tidigare erfarenhet av arbete med biståndsfrågor eller organisationer inom ideell verksamhet eller är detta meriterande.

Om Läkarmissionen
Läkarmissionen är en biståndsorganisation som verkar för hållbar fattigdomsbekämpning utifrån ett rättighetsperspektiv. Läkarmissionens grundläggande värden har basen i en kristen tradition men är religiöst och politiskt obunden. Läkarmissionens insatser görs via 40-talet lokala partners och har utsatta kvinnor och barn som en primär målgrupp. Från och med 2019 är International Aid Services (IAS) en del av Läkarmissionen. IAS verksamhet med fokus på vatten och sanitet har egna landkontor med operativ personal. Det gemensamma arbetet leds från Läkarmissionens huvudkontor i Vällingby. Insatserna görs främst i Afrika men även i Latinamerika, Asien och Östeuropa. Läkarmissionen omsätter drygt 200 miljoner kronor per år. Organisationen har en stor bredd av givare och finansiärer, där cirka hälften kommer från privat insamling i Sverige och hälften från institutionella medel.

Under 2019 beslutade Läkarmissionen att genomföra en omorganisation där utgångspunkten är att huvudkontoret i Sverige fokuserar på strategi och övergripande kvalitets- och metodstöd samt att regionkontor får en huvudroll i arbetet med finansiering, ansökningar och rapportering av projekt och insatser. Regionkontoren relaterar såväl till Läkarmissionens egna landkontor som till partnerorganisationer inom respektive region.

Läs gärna mer om Läkarmissionen och dess värdegrund här: https://www.lakarmissionen.se/media/1564/laekarmissionens-vaerdegrund.pdf www.lakarmissionen.se

Nyfiken på att veta mer?
I den här rekryteringen samarbetar Läkarmissionen med EQonomy/Wise Professionals. Du söker enkelt med ditt CV eller din LinkedIn-profil på eqonomy.se och får då svara på några korta urvalsfrågor, vi tar inte emot ansökningar via mejl. Om du går vidare i processen kommer du inom några dagar att få genomföra två arbetspsykologiska tester. Vi vill tidigt i processen samla in så mycket fakta som möjligt för att vi ska kunna göra den bästa matchningen. Som kandidat får du göra testerna tidigt i processen eftersom vi vill säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Vi kommer att arbeta med löpande urval i denna process och kommer att påbörja urvalsarbetet efter jul- och nyårshelgerna i vecka v.2, 2021.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Sofie Forsman på sofie.forsman@wise.se.

Tycker du att detta låter intressant och vill vara med på vår resa – välkommen med din ansökan!

Vår rekryteringsprocess

Detta är vår standardprocess. I det fall vi förväntar oss ett stort urval, eller mindre antal sökande kommer vi att anpassa processen och tidplanen kommer att disponeras något olika. Detta kommer du att märka och få information om löpande i kontakten med ansvarig rekryteringskonsult.

Ansökan

Välkommen med din ansökan! Du söker enkelt via mobilen och kan välja att bifoga CV eller använda din LinkedIn-profil. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar och magkänsla för att säkerställa ett objektivt, fördomsfritt och rättvist urvalsarbete.

Urval/Tester

Vi ser till kompetens och arbetspotential vilket innebär att du som kandidat får genomföra arbetspsykologiska tester tidigt i processen. Vi vill nämligen samla in så mycket fakta som möjligt för att kunna göra den bästa matchningen på kravprofilen. Alla kandidater får återkoppling och kontinuerliga statusuppdateringar.

Intervju

Våra kompetensbaserade intervjuer syftar till att lära känna dig och dina styrkor. Du har dialog med oss hela vägen, blir du en slutkandidat i processen så får du även träffa vår uppdragsgivare.

Anställning

Passar du och uppdragsgivaren varandra är det dags för nästa steg i din karriär.

Uppföljning

Vi följer upp med både kandidat och kund efter 1 månad samt efter 5 månader. Detta för att säkerställa att alla är nöjda och att allt löper på som det ska.

Fler tillsatta jobb

Tillsatt

Redovisningschef till Peab Support

Har du erfarenhet av kvalificerad redovisning och rapportering i storbolag? Har du arbetat med att utveckla medarbetare i ett team? Vi söker en prestigelös och engagerad ledare till vårt redovisningsteam för Bygg och Anläggning inom vår Shared Service Organisation, Peab Support. Läs mer om rollen och ansök nedan!

Solna Tipsa en vän

Läs mer