Affärsstödjande Ekonomiansvarig till Valea

Göteborg

Som ekonomiansvarig hos oss får du vara med och forma din roll utifrån vår verksamhets behov. Vi erbjuder en bred tjänst med fokus på affärscontrolling. Som del av Valea får du också arbeta i en nischad och stabil bransch med oerhört kompetenta kollegor som alla brinner för framtidens teknik.

Sök rollen Senast 26 maj, 2019

Din roll
Att arbeta i konsultbranschen kräver passion och engagemang utöver det vanliga. I varje projekt är många yrkesskickliga inblandade, däribland även du. Du kommer att känna samma engagemang och stolthet för din insats som vi andra. Ditt bidrag till verksamheten är att ta ett helhetsansvar för bolagets ekonomistyrning och redovisning. Tillsammans med vår outsourcingpartner arbetar du med reskontra, löpande redovisning och bokslutsarbete. Du ansvarar för arbetsledning och kontinuerlig utveckling av det löpande arbetet.

Som Ekonomiansvarig arbetar du också kontinuerligt med att utveckla vår ekonomistyrning. Du bidrar till att förbättra vår lönsamhet genom att följa upp våra projekt samt utveckla befintliga rutiner och processer för ett effektivare arbetssätt. Du har ansvaret för att Valeas resultat och ställning är rättvisande. Du bygger och tar fram rapporter och underlag som stödjer styrningen av den operativa verksamheten. En annan viktig del av din roll är månatlig rapportering av utfall mot budget samt nyckeltalsanalyser till verksamheten. Din närmsta chef blir vår VD, Andrew, och du blir en del av vår ledningsgrupp.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: 

  • Ansvara för Valeas ekonomiska planering, uppföljning, kontroll och analys
  • Utföra ekonomiska utredningar, finansiell planering, budgetarbete och analyser av verksamheten
  • Verka för att företagsledning och verksamhet får bra ekonomisk information vid rätt tillfälle för att kunna följa, bedöma och påverka verksamheten
  • Aktivt arbeta med bolagets Cash Management samt åtgärder för att effektivisera verksamheten
  • Ansvara för relationen med vår bank, outsourcing partner, revisorer och myndigheter

Dina erfarenheter, kompetenser och färdigheter
Att arbeta som Ekonomiansvarig hos oss förutsätter affärsmässighet och en tydlig förmåga för analys och utveckling. Då arbetet är brett är det viktigt att du tycker om att arbeta med både övergripande utvecklingsarbete såväl som löpande redovisningsarbete. Vi söker dig som tar eget ansvar och arbetar självständigt med förmågan att prioritera och strukturera ditt arbete. Och självklart känner du dig passionerad i ditt hantverk. Vår ambition är att du ska kunna växa in i en CFO-liknande roll hos oss när du lärt känna verksamheten och fått förståelse för hela vår affär.

Vi ser att du har en akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande samt arbetslivserfarenhet i motsvarande affärsstödjande roll. Du behöver också ha god kunskap om redovisning att du operativt kan leda vår outsourcing partner såväl som tolka och analysera vår resultat- och balansräkning. Har du erfarenhet av konsultbranschen är det meriterande.

Då vi arbetar med kunder utanför Sverige behöver du vara bekväm med affärsengelska såväl som med svenska språket och är du en klippa på Excel och Powerpoint kommer det underlätta. Vi använder oss av Microsoft Dynamics NAV (Dynamics 365 Business Central) och det är en stor fördel om du har erfarenhet av NAV.

Vårt erbjudande
Valea befinner sig i en mycket nischad och stabil bransch som har förmånen att samarbeta med företag som arbetar med framtidens teknik. En arbetsplats fylld med passionerade konsulter med en unik mix av kompetenser inom teknik, juridik och lingvistik. Vårt tjänsteerbjudande i kombination med vår kompetens och vårt löfte om ”commitment” och samarbete hjälper våra kunder att skapa konkurrensfördelar som i sin tur skapar tillväxt. Vi har en matrisorganisation med få chefer och skapar unika projektteam utifrån varje kunds behov. Vi har god lönsamhet men vill inte stagnera och har en planerad treårsplan som bland annat innefattar tillväxt, EVP-satsning och automatisering – delar som värderats högt av våra egna medarbetare. Vi erbjuder även ett tryggt förmånspaket, två interna konferenser per år och moderna och centrala lokaler med utsikt över Göteborgs hamn. Som anställd har du även möjlighet att bli aktieägare i Valea-ett företag som ägs helt av personalen.

Om oss
Med engagerade och affärsinriktade medarbetare har Valea vuxit till ett av Sveriges största konsultföretag inom immaterialrätt. Vi har varit verksamma sedan 1894 och omsätter idag 170 MSEK med god lönsamhet. Vi är drygt 70 medarbetare som arbetar som auktoriserade svenska och europeiska patentombud, varumärkesombud, designombud och jurister med olika specialinriktningar inom patent och juridik. Vår vision är att vi skall uppfattas som ett av Europas ledande konsultföretag inom immaterialrätt och med målet att vara den mest eftertraktade arbetsgivaren i IP-branschen. Genom att arbeta gränsöverskridande mellan våra kompetensområden men också rent geografiskt mellan våra kontor kan vi för varje nytt uppdrag bilda ett unikt team av konsulter och administratörer utifrån de specifika behov varje enskilt projekt har. Avgörande för varje medarbetare är goda kundrelationer och högt engagemang för våra kunder. Vi har kontor i Stockholm, Göteborg och Malmö. Läs gärna mer om oss www.valea.se

Har vi väckt ditt intresse?
Vi samarbetar med EQonomy i denna rekrytering och du är varmt välkommen att kontakta rekryteringskonsult Alexandra Emilsson (alexandra.emilsson@eqonomy.se) för specifika frågor gällande rollen eller processen. Vi ser fram emot din ansökan via www.eqonomy.se och absolut senast den 26 maj 2019, observera dock att vi har löpande urval.

Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering som metod och det gör vi i vår strävan efter en mer potentialbaserad kompetensförsörjning. Om du går vidare i denna rekryteringsprocess kommer du att få genomföra arbetspsykologiska tester.

EQonomy är ett affärsområde inom Wise Professionals. Vi är specialister på rekrytering och konsultuthyrning av affärsorienterade ekonomer. Wise Professionals är Rekryteringsbyrån som designar, utvecklar och erbjuder rekryteringslösningar – på uppdrag av Sveriges starkaste varumärken och tillsammans med arbetsgivare och kandidater som ställer höga krav.

Sök rollen Senast 26 maj, 2019

Kontakta mig för mer information

Alexandra Emilsson

Sök rollen!

Vi behöver få in din ansökan senast 26 maj, 2019

Sök rollen

Fler lediga jobb

Nytt

Ekonomiansvarig

Söker du en bred roll i en rörlig och inspirerande miljö? Vill du bli en del av en organisation som växer?
Då kan rollen som ekonomiansvarig hos ApartDirect vara något för dig – varmt välkommen att söka!

Stockholm Sista ansökningsdag: 8 juni, 2019

Läs mer & ansök

Affärsnära Business Controller

Nu söker vi en Business controller som har erfarenhet av, och ett intresse för, affärsutveckling och förändringsarbete. Tjänsten är ett vikariat på heltid under 1 år med start i juli/augusti. Du blir anställd av oss på Wise Professionals för att arbeta som uthyrd konsult.

Stockholm Sista ansökningsdag: 5 juni, 2019

Läs mer & ansök

Business Controller till Logistic Contractor

Är du en Business Controller som trivs med högt tempo och vill jobba i ett entreprenörsdrivet företag? Vi söker dig som gillar utmaningar, har rätt mindset och vilja för att gemensamt lyfta Logistic Contractor till nästa nivå.

Göteborg Sista ansökningsdag: 31 maj, 2019

Läs mer & ansök

EQonomy söker redovisningsekonomer och interima ekonomichefer

Just nu söker vi efter erfarna redovisningsekonomer och ekonomichefer till flera spännande konsultuppdrag. Vi arbetar med attraktiva bolag, ofta med starka varumärken där du som konsult eller rekryt kan hitta en långsiktig utveckling.

Vi på EQonomy är rekryteringsspecialister inom ekonomi och finans. Vi arbetar med rekrytering direkt till våra kunder samt erbjuder en spännande roll som konsult via oss.

Skåne Sista ansökningsdag: 15 juni, 2019

Läs mer & ansök