Att välja rätt utifrån värderingar

”Våra värderingar är mer av en ryggmärgsfunktion, eller kanske till och med instinkter. Vi har valt att inte göra det varken svårare eller lättare än så. Men vi kräver att alla som arbetar hos oss ställer sig bakom dem. Helhjärtat, och fullt ut.”

Så står det skrivet på teknikkonsultfirman Berotecs hemsida och det går inte att ta miste på vikten av gemensamma värderingar, när vi träffar Urban Gjers, medgrundare till Berotec.

Denna starka kultur var en del av bakgrunden till varför Berotec hörde av sig till Wise Professionals tidig vår 2016 med en fråga om att ta fram en designad rekryteringsprocess. Det fanns en ambition och en stark vilja att bli ännu bättre, ännu vassare på rekrytering, intervjuteknik och kandidathantering. ”Vad ska vi ställa för frågor för att få fram det vi söker?” undrade Urban.

Samarbetet med att ta fram en Rekryteringsdesign för Berotec inleddes med att tydligt definiera hur deras värderingar tar sig uttryck i den dagliga verksamheten – i sättet att arbeta, samarbeta och agera ute hos kund.

Designad rekryteringsprocess, vässad intervjuteknik

Att identifiera värderingar hos en kandidat under en intervju är en svår uppgift, framför allt är det lätt att bli subjektiv i sina bedömningar. Den där goa magkänslan – eller förälskelsen som Berotec själva uttrycker det – är vad man hoppas på under intervjun. Men, magkänsla är som bekant förrädisk när vi ska fatta beslut i en rekryteringsprocess. Vad grundar sig känslan på, egentligen?

”Workshopen vi hade med Wise Professionals gjorde det ännu tydligare för oss vad för slags personer vi faktiskt letar efter. Vi får nu också ett ännu bättre utbyte mellan våra kontor när vi alla använder samma grund” säger Urban. ”Och idag är rekryteringsprocessen skräddarsydd utifrån att finna de personer som just delar våra värderingar. Resten kan vi ju faktiskt till stor del se redan i kandidaternas CV” konstaterar han vidare.

Berotec ger sina kandidater en ärlig chans

Efter en tydlig definition av Berotecs kompetensprofil skapades intervjumallar och därefter utbildades samtliga säljare i ”dos and don’ts” i själva intervjuandet. ”Genom samarbetet med Wise Professionals har vi fått fram en rekryteringsprocess som vi faktiskt följer, vilket skapar trygghet och effektivitet både för oss och för kandidaterna. Nu ställer vi frågor som tar reda på det vi vill och behöver veta. Inga floskler eller slentrianmässiga favoriter. Och vi vet också hur vi ska ställa frågorna under intervjun.”

Samarbetet med Wise Professionals beskriver Urban som snabbt, effektivt och lärorikt. ”Vi har förenklat vårt rekryteringsarbete. Vi är effektivare idag. Men framförallt är vi mer träffsäkra och kan stoltsera med att vi sätter människan i fokus – på riktigt!”

Taggar

Det är roligt att kunna göra konkret skillnad - både i Berotecs syn på rekrytering och i deras dagliga arbete. Att bidra till att göra rekrytering både enklare, mer effektivt och roligare för andra. Det är en förmån att få vara en del av en sån resa! Här ligger ju Berotec också i framkant när det gäller den utveckling som vi sett över en längre tid, att allt fler företag vill säkerställa den interna kompetensförsörjningen och att den är så väl rustad som möjligt.

Ann-Christine Stafwerfeldt, Ansvarig Rekryteringsskolan & Kandidatupplevelse

Några andra av våra case